Vergeven

Je denkt misschien dat vergeven een gunst is aan de ander, maar eigenlijk is het een gunst aan jezelf!

Het is een mogelijkheid om de situatie voor jezelf af te sluiten en alle gevoelens, twijfels, teleurstellingen en gedachten, die er (nog) zijn, los te laten.

Vergeven kan pas als je ook echt alle bijbehorende gevoelens hebt gevoeld. Wat ik bijvoorbeeld in mijn praktijk regelmatig tegenkom, is dat mensen (vaak vanuit loyaliteit) niet boos durven worden. Het is prima om begrip te hebben voor de ander en de situatie én het is goed om ook echt boos te zijn. Als je zonder boosheid en andere emoties voelen vergeeft, blijft vergeving een hoofdzaak.

Vergeving is een mooie vorm van verantwoordelijkheid nemen voor je eigen geluk. Je laat heel bewust de slachtofferrol achter je en kiest voor een nieuwe toekomst.

Hieronder staat een oefening om iemand of meerdere mensen te vergeven.

Heel fijn is dat het jouw oefening is. De ander weet er niets van en hoeft er ook helemaal niets van te weten. Sterker nog, ik adviseer met klem om de brief, die je schrijft, niet te versturen. De ander snapt jouw vergevingsproces niet namelijk.

Je hoeft niet alle stappen in 1x te nemen, het kan prettig zijn om nog even langer op de brief te mijmeren bijvoorbeeld. Neem de tijd.

Oefening om te vergeven

Stap 1
Schrijf een brief waarin je de ander vertelt wat je dwars zit

Open een nieuw tekstverwerkingsbestand of pak een vel papier of een notitieboek. Schrijf een brief aan degene die je uiteindelijk wilt vergeven. Laat je pen/vingers hun werk doen. Zet je hoofd even op een parkeerplaats.

Dit zijn enkele dingen die je in de brief wilt bespreken:

  • Waarom je deze brief schrijft.
  • Welke gebeurtenis of eigenschap je dwars zit.
  • Wat je voelt, welke verwijten je voelt.

Wees specifiek. Neem zoveel woorden als je nodig hebt.

Stap 2
Schrijf een brief waarin de ander vergeeft/accepteert

Je kunt doorgaan op de al geschreven brief, waarin je eindigt, met woorden als “Ik vergeef je hiervoor” – “Ik kies ervoor om je te accepteren zoals je bent”.

Probeer te voelen hoe het is om deze woorden te schrijven. Hoe voelt het om te schrijven dat je deze persoon vergeeft en accepteert? Wat doet het met je?

Voel hoe jij er lichter van wordt. Hoe lekker het is om je frustraties los te laten en verantwoordelijkheid te nemen voor jouw geluk.

Stap 3
Zie hoe je de ander vergeeft

Sluit je ogen. Adem een paar keer in en uit, ontspan.

Visualiseer hoe de betreffende persoon voor je staat. Maak het zo echt mogelijk voor jezelf. Waar ben je? Wat heeft de ander aan? Hoe voel je je?

Visualiseer nu hoe je je brief voorleest aan deze persoon. En voel hoe je de ander echt volledig vergeeft en accepteert. Knuffel elkaar als dat passend is, en probeer liefde te voelen voor de ander.

Eindig je visualisatie met positieve liefdevolle gevoelens.

Open je ogen – verwijder het bestand of vernietig het papier. En ga verder met je dag.

Verder lezen?

Wil je verder lezen over vergeven, dan kan ik je deze twee boeken aanraden:

  • Het boek van vergeving – Desmond Tutu en Mpho Andrea Tutu
  • De moed om te vergeven – Ndaba Mandela

Be Social, Share

Work with me

Wil je begeleid worden in dit onderwerp?
Neem dan contact met mij op.

Andere Artikelen

Floor Slagter
Floor Slagter
Floor Slagter EMDR
Floor Slagter
Floor Slagter Nieuwsbrief
Floor Slagter
Floor Slagter
Floor Slagter
Floor Slagter Ontspanning
Floor Slagter Zelfzorg
Floor Slagter Schuld
Floor Slagter schaamte